Skip links

יציבות עמודי תאורה

יציבות עמודי תאורה

בדיקת יציבות עמודי תאורה


שם הבדיקה: בדיקת יציבות עמודי תאורה ותרנים

מהות הבדיקה: ניטור טכנולוגי של העמוד הנבדק וקבלת מידע מדויק על עמידתו או אי עמידתו בדרישות הבטיחות, תוך התראה על כשלים מתפתחים.

קהל היעד: עיריות, רשויות מקומיות ואזוריות, וכל גוף אחר שיש בשטחו או באחריותו עמודים ותרנים מסוגים שונים. בנוסף חברות אחזקה וגופים שונים העוסקים ביבוא או ייצור או בהתקנת עמודים ותרנים מסוגים שונים.

תהליך הבדיקה: בדיקה פיזית באמצעות חובק המותקן על כלי ממונע וחיישן  מתוחכם, המשדרים יחד למערכת ממוחשבת המותקנת בכלי, ומאפשרת בדיקת העמוד ב 360 מעלות וניטור העמוד בנקודות הסיכון, כולל היסוד המותקן תחת לקרקע, בירגי החיבור, והחלק החיצוני של העמוד.

מידע נוסף על בדיקות עמודי תאורה במעבדות

עמודי תאורה, תרנים, רמזורים, תמרורים, עמודי חשמל  –בישראל מותקנים ​​יותר מ -2 מיליון עמודים מסוגים שונים. בכבישים, ברחובות, במגרשי ספורט ולמעשה…בכל מקום.

עמודים נתונים למגוון רחב של השפעות סביבתיות – גשם, רוחות, פגיעות רכבים ועוד, כך שתיאורטית, כל עמוד עלול להתמוטט, במועד לא צפוי, באם לא יתוחזק כראוי ו/או לא יוחלף בזמן.

מי לא חושש מהתמונה הזו? עמוד תאורת רחוב הצונח בעת סערה וגורם נזקים.

על פי הסטטיסטיקה באירופה, 3% מעמודי תאורת רחוב שהותקנו לפני יותר מ 20 שנה, נגועים בקורוזיה או רופפים מסיבה אחרת, ומועדים לנפילה.

כאשר נופל עמוד תאורה או חשמל או רמזור, נגרם במקרה הטוב נזק כבד בסביבת הנפילה, ולעיתים קיימת סכנה של כבלי חשמל חשופים. במקרים פחות טובים קיימות פגיעות גוף.

בישראל נבדקו עד היום רק חלק מאלפי העמודים המותקנים לשימושים שונים, אך ורק לפני ההתקנה. בדיקה זו אינה תקפה לאחר מספר שנים של שימוש בעמוד.

רשויות מוסיפות על העמודים שלטי פירסום, תמרורים, ותוספות שונות.  הטבע עושה את שלו. פגיעות שונות בעמודים מחלישות את עמידותם. בעלי החיים תורמים גם הם…

והעמודים – נחלשים, ובהעדר בדיקות ותחזוקה מונעת – פשוט נופלים…

אנו בודקים את כל סוגי העמודים הקיימים בישראל

עמודי תאורת רחוב עד גובה 18 מטר

עמודי תאורה מרכזיים וגבוהים עד גובה 38 מטר

עמודי רמזור מסוגים שונים

עמודי טלפון וחשמל מעץ

עמודי בטון מסוגים שונים

עמודי סימון לאורך פסי הרכבת ובתחנות הרכבת

עמודי אספקת חשמל לרכבת החשמלית

כיצד מחליטים איזה עמוד להחליף ומתי? מהם הקריטריונים שעל פיהם בודקים עמודים אלו ובאיזה אופן.  האם על ידי דפיקות על העמוד? האם מנערים  אותו? האם בודקים אותו בזכוכית מגדלת?

שאלות אלה  היוו עבור האחים אוליבר ומתיאס רוך את הבסיס לפיתוח טכנולוגית בדיקה ייחודית באמצע שנות ה 90 של המאה הקודמת.  האחים רוך הקימו את חברת Roch Services Gmbh, שבסיסה בעיירה Lubuck  בצפון גרמניה, העוסקת לאורך כל השנים אך ורק בפיתוח טכנולוגיה ובביצוע בדיקות בכל רחבי אירופה, תוך תיעוד המידע וחקירת התנהגות העמודים בתנאים שונים.

במסגרת פיתוח הבדיקה הייחודית ולאור ניסיונם המקצועי הרב והמוכח, חברת Roch Services Gmbh גם שותפה להגדרת סטנדרטים בינלאומיים מוכרים בתחום בדיקות היציבות של עמודים מסוגים שונים.

 

מעבדות, מכון בדיקה לתקן, חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה רחב היקף עם החברה הגרמנית  Roch Services Gmbh אשר פיתחה טכנולוגית "אל הרס" הבודקת את יציבות העמודים. החברה צברה ניסיון של יותר מ 4,000,000 עמודים מסוגים שונים: בטון, פלדה, אלומיניום ועץ.

באמצעות הציוד המיוחד, והטכנולוגיה הייחודית, מבצע הצוות בדיקה מהירה של העמוד, ויכול לאתר כשלים בנקודות הרגישות להתרופפות, קורוזיה, סדקים או ריקבון, לאורך העמוד ועד עומק של מטר אחד. המתודולוגיה הייחודית מאפשרת ניתוח של כל עמוד, על סמך מאגר הנתונים העצום הקיים. בכך למעשה ניתן להבטיח את אמינות הפיענוח באופן מושלם. תוצאות הבדיקה יכולות להצביע על המיקום המדויק של הכשל, על סוג הכשל, וכן קיימת יכולת להאריך את אורך ה"זמן הבטוח" של העמוד. כאשר בדיקה הינה תקינה, מובטח שלא תתפתח קורוזיה ברמה שמסכנת את העמוד למשך 5 שנים לפחות. יחד עם זאת, כאשר מתגלה קורוזיה ברמות מסוימות, מומלץ לבדוק את העמוד שנית אחרי שנתיים וחצי.

לעיתים מתקבלת תוצאה שהעמוד מסוכן, ויש להחליפו או לתקנו בהקדם אפשרי, ובמקרים חמורים יותר יש להחליפו או לתקנו באופן מידי.

מזמין הבדיקה מקבל תעודת זהות מקיפה של כל עמוד ועמוד, כאשר כרטיס הזיהוי של העמוד משובץ במערכת המידע הגאוגרפית העירונית (GIS).

לאור כל האמור לעיל ברור כי הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לביצוע בדיקת העמודים הינה  לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים, אודות כל העמודים אשר הותקנו לפני יותר מ – 20 שנה, כך שניתן יהיה להגיע למסקנות ברורות וחד-משמעיות לגבי היציבות המבנית של העמוד, לגבי קיבועו ועיגונו לקרקע ובוודאי גם לגבי מצבו החומרי.

בדיקת היציבות הנכונה ביותר מורכבת משקלול של שני מרכיבים: הבטיחות המבנית  ויציבות העיגון.

בדיקת הבטיחות המבנית מתבצעת תוך הטלת  עומס רוח הנוצר באופן מלאכותי, עד כדי כיפוף העמוד. התוצאה המתקבלת מנותחת על ידי גרף אלקטרו סנסורי, כמו גרף המתקבל מבחינת כיפוף אמיתי של עמוד המתבצע במעבדה.

בדיקה זו מנתחת גם את יציבות העיגון, בכך שבמידה וקיים כשל בדרך התגובה של העמוד לכיפוף המלאכותי, כשל אשר אינו תואם את התגובה האפשרית מגוף העמוד – הרי שהוא נובע מהעיגון.

ניתוח מעמיק יותר של תגובה זו, מאפשר גם לדעת את עומק הכשל המדויק, ואת טיבו, ועל ידי כך להעריך את התיקון הנדרש.

בדיקות אלה מאופיינות ביתרונות רבים – הבדיקות מבוצעות במהירות גבוהה (כ 10 דקות בלבד לכל עמוד) ומבטיחות תוצאת מדידה ברורה וחד משמעית. כמו כן, אין צורך בהכנות מוקדמות, ולכן יש חיסכון במשאבים ובהוצאות. ניתן לבצע את הבדיקה בכל זמן, ביום ובלילה, ובכל מזג אויר.

הכלי עליו מורכבת מערכת הבדיקה הינו נייד ובעל עבירות גבוהה, נתון המאפשר  ביצוע בכל מקום שבו נדרשת הבדיקה.

הבדיקות מבוצעות על ידי צוות עובדים מיומן אשר עבר הכשרה מעשית ארוכה על ידי חברת Roch Services. אשר בסיומה הינו מוסמך לביצוע הבדיקה. עובדי החברה מודעים היטב לאחריות הנדרשת מהם, ומחויבים באופן מוחלט למסור ללקוח מידע אמין, מדויק ואחראי.

ת"י 812 חלקים 1,2,3,4 (מתייחס לייצור עמודים ואינו מתייחס לעמודים מותקנים)

מציע דרך לחישוב העומסים המופעלים על עמוד לאחר התקנתו, ולאחר שהותקנו עליו פנסים, תמרורים, שילוט וכד'  – EN40

מערכת הבדיקה, המורכבת על גבי כלי הנדסי, מורכבת מיחידת בוכנות הידראוליות המבוקרת על ידי מערכת ממוחשבת ונשלטת על ידי מפעיל כלי הבדיקה.

 

יחידת הבוכנות חובקת את העמוד בגובה של 200 ס"מ מפני הקרקע, ומפעילה כוח מתגבר, הנקבע על ידי תוכנת המחשב, בהתאם לחישוב עומס הרוח הנדרש על פי תקן ישראלי 821. הכוח המופעל מייצר כיפוף המתאים לחישוב יחסי של העומס הטבעי שמפעילה הרוח, בהתאם לגובה העמוד ולחלקים המורכבים עליו.

בדיקת היציבות כוללת הפעלת כוח דחיפה וכוח משיכה בשני צירים שונים, בזווית של 90 מעלות ביניהן, ובכך למעשה ניתן לבחון את העמוד בכל ההיקף שלו, תוך אבחון האזורים הרגישים כגון: הביסוס, הברגים, פני הקרקע, הדלת, והעמוד עצמו.

 

הכוח המופעל תוך כדי כיפוף, והתגובה המתקבלת בעת הכיפוף והחזרה לעמדת המוצא, מנותח מיד על ידי המערכת הממוחשבת, ומופיע כגרף המשקף את כוחות הסטייה.

התוכנה הייעודית המותקנת במחשב הבדיקה, עוקבת באופן שוטף אחר פרוטוקול הבדיקה ומאפשרת בכך למפעיל הבדיקה לספק הערכה ראשונית. בנוסף, מועברים הנתונים שנאספו, למרכז הפיענוח.

מרכז הפיענוח מנתח את מכלול נתוני הבדיקה, תוך הסתמכות על מאגר ענק של יותר מ 4,000,000 דוחות פיענוח של עמודים קודמים. תוצאות בדיקה זו מרוכזים על גבי תעודת בדיקה מסכמת וסופית המועברת ללקוח.

 

 

התעודה כוללת את הנתונים הבאים:

מיקום מדויק של העמוד.

מספר הקרנות וגובה הפנס.

נתונים גיאומטריים של העמוד.

תמונת העמוד.

תאור הפגם או הליקוי שנמצא, ותמונתו במידת האפשר.

תוצאת הבדיקה, בהתאם לטבלה שלהלן:

תוצאה הסבר
1 תקין העמוד עומד בעומסים המוגדרים בתקן, ולא נתגלתה כל בעיה העשויה להוות סיכון כלשהוא.
2 תקין, אך לא נבדק מעבר לתקן. העמוד עומד בעומסים המוגדרים בתקן, אך קיים כשל ו/או חוסר יציבות מתחת לפני הרקע. מומלץ לבדוק שנית לאחר ביצוע התיקון.
3 תקין עם מגבלות קיימת קורוזיה, אשר מניסיוננו אינה יכולה להתפתח למצב מסוכן בתוך 30 חודשים. מומלץ לטפל בקורוזיה ולחזור על הבדיקה תוך 30 חודשים.
4 לא בטוח בשל בעיה בביסוס או בחיבור לא ניתן להגיע לעומס בדיקה מלא. מומלץ לטפל בביסוס או בחיבור בהקדם אפשרי, ולבצע בדיקה נוספת.
5 לא בטוח בשל כשל בעמוד לא ניתן להגיע לעומס בדיקה מלא. מומלץ להחליף את העמוד בהקדם אפשרי, ולבצע בדיקה נוספת.
6 מסוכן בשל כשל בעמוד לא ניתן להגיע לעומס מלא. העמוד מסוכן, ויש להחליפו באופן מיידי.

 

בנוסף יקבל הלקוח  דו"ח סטטיסטי כולל לגבי האזור הנבדק כולו. דו"ח זה מאפשר לבצע הערכה כלכלית של התחזוקה הנדרשת באזור הנבדק, ומקל על בחינה מרחבית של הרשות המזמינה את הבדיקה.

חשיבותן של הבדיקות האמורות מעבר למתואר לעיל, הינה בעובדה שהן מוזנות למסד נתוני העתק (Big Data)  הנאסף בחברה והמשמש את החברה בביצוע מחקרי עומק רחבים ומקיפים, על גורמי הנזק והיסטורית נזקים גאוגרפית. מחקרים אלו משמשים אותנו ללמידה, לחקר ביצועים של סוגים שונים של עמודים באזורים גאוגרפיים שונים, ומשרת את הלקוחות באמצעות הטמעת הידע המצטבר בניתוח תוצאות עתידי.

 

 

דרישות מהלקוח

הבדיקות יכולות להבצע באיזורים "חיים" ללא השבתה, אך לרוב רצוי מאד שהאיזור הנבדק יהיה בעל תנועה דלילה. על הלקוח להכין מפת עמודים מעודכנת עליה מסומנים שדרות העמודים הדרושים לבדיקה.

ביום הבדיקה:

  • יש לוודא כי צוות הגוף המזמין נמצא בשטח לפיקוח ואסדרת פרוצדורות ככל שידרשו.

להזמנה ופרטים נוספים חייג עכשיו! או השאר פרטים ונחזור 

צור קשר שטוח

בדיקות קשורות

דילוג לתוכן