Skip links

כל מה שחשוב לדעת על יועץ בנייה ירוקה: כך תעשו את זה נכון!

מרבית המבנים הנבנים כיום בישראל, נדרשים לעמוד בתקן לבנייה ירוקה. כדי להכיר את דרישות התקן ולעמוד בהן, נדרש להסתייע באותו יועץ בנייה ירוקה

משבר האקלים מחייב ללא ספק נקיטת צעדים. אחד מהם, הוא בחירה בבנייה ירוקה, המתחשבת בסביבה ועל הדרך, גם מפחיתה את עלויות השימוש במבנה לטווח הארוך.

בנייה ירוקה מתבססת על טכנולוגיות וחומרי גלם אקולוגיים, המביאים לחיסכון בתצרוכת חשמל ומים ומקטינים את זיהום האוויר, הקרקע והמים.

התקן לבנייה ירוקה בישראל, ת”י 5281, נכלל בחוק התכנון והבנייה והחל מחודש מרס 2022, הוא תקן מחייב במרבית סוגי המבנים, למגורים או לצורכי מסחר וציבור. מבנים שעמדו בדרישות התקן, מוגדרים כמבנים "ברי קיימא" או "ירוקים".

ת”י 5281: התקן הישראלי לבנייה ירוקה

התקן לבנייה ירוקה, ת”י 5281, עוסק רבות בחיסכון באנרגיה (כ-30% מהציון הכללי), בין השאר באמצעות בנייה המאפשרת אוורור וכניסת אור טבעי, לצד הגנה מקרינה.

בנוסף, עוסק התקן בהתאמת תוכניות הבינוי לתנאי הקרקע, בסוג חומרי הגלם, מוצרי הבנייה ואפילו הצמחים הנשתלים בפרויקט, בשיקום הנוף שנפגע בבנייה וכן בקיומם של אמצעי תחבורה ציבורית לאזור.

קיימת התייחסות גם לנושא המים, השפכים והניקוז, במהלך הבנייה ובתפעול העתידי של הבניין, כולל ניצול של "מים אפורים" להשקיה והקמת מערכות ניקוז וחלחול, כמו גם לסוגיות של צמצום והפרדת פסולת ואשפה.

קריטריון נוסף הנכלל בתקן הוא חדשנות, כלומר השימוש שנעשה בפרויקט בטכנולוגיות חדשניות, שנועדו לקדם את הצד האקולוגי.

תפקידו של יועץ בנייה ירוקה

כדי להבטיח שפרויקט בנייה, בניין מגורים, מבנה ציבור או מסחר, או מבנה קיים העובר שיפוץ במסגרת תמ"א 38 יעמוד בתקן הבנייה הירוקה, יש להיעזר בשירותי יועץ בנייה ירוקה.

היועץ מלווה את היזם לאורך כל התהליך, משלב התכנון, דרך ביצוע הבנייה ועד לאכלוס ובוחן היבטים כמו צפיפות הבנייה באזור, צריכת המים, חומרי הגלם המשמשים לבנייה, חיסכון בחשמל באמצעות שימוש באור ואוורור טבעיים ועוד.

בחירת יועץ בנייה ירוקה

יועץ בנייה ירוקה נדרש להיות בעל הכשרה והסמכה ממכון התקנים הישראלי ומהמועצה הישראלית לבנייה ירוקה, על פי ת”י 5281. ברוב המקרים, הוא יהיה אדריכל במקצועו, יועץ סביבתי, או מהנדס מתחומי הסביבה.

בחירה נכונה של יועץ לבנייה ירוקה, היא מרכיב חשוב בהצלחת הפרויקט. את ההתקשרות איתו, מומלץ מאוד לבצע עוד בשלבי התכנון הראשוניים, כדי לחסוך כסף ולמנוע שינויים ותיקונים בהמשך הדרך.

בנוסף, ישנם כמה דו"חות, בהם דו"ח אקוסטי, דו"ח קרינה, דו"ח תרמי ודו"ח הידרולוגי, שחובה להגיש כבר בשלב מוקדם. הגשתם עלולה לקחת כמה שבועות וכדאי להימנע מעיכובים.

יש להקפיד על בחירת איש מקצוע מיומן, הבקיא בתחום הקיימות והאדריכלות כאחד, לוודא שהוא בעל הסמכה מתאימה, ותק וניסיון בעבודה מול הרשויות ושביכולתו לספק פתרונות יצירתיים לאדריכל, הקבלן וללקוח, לעמידה בדרישות התקן ולהשגת האישורים הנדרשים, בדרך הקצרה והיעילה ביותר.

עלות 

עלות שירותיו של יועץ לבנייה ירוקה תלויה בדרישות התכנוניות של הפרויקט וכל יועץ מתמחר את שירותיו באופן שונה. עלות מרכיב הבנייה הירוקה עצמו, יש לדעת, אינו מהותי, יחסית לעלות הכוללת של הבנייה.

בתחשיב התשלום ליועץ בנייה ירוקה, נלקחים בחשבון סוג הפרויקט (למגורים, למסחר, תעשייה, מלונאות וכדומה), מיקום הפרויקט, רמת הגימור, דרישות הרשות המקומית ודרגת ההסמכה שדורש התקן עבור פרויקט מסוג כזה.

גודל ומורכבות הפרויקט ומספר הדירות, המשרדים או החללים המסחריים הכלולים בו, הם מרכיבים משמעותיים בעלות הייעוץ וכך גם ליעוד המבנה, אם למגורים, למסחר, לחינוך, לצורכי ציבור וכדומה.

אנו במעבדות איזוטסט מספקים שירותי בנייה ירוקה, בנייה רוויה, בדיקות בטון ועוד.

צרו איתנו קשר למידע נוסף!

דילוג לתוכן