Skip links

בקרת תכן וביצוע: מכון בקרה מנהל התכנון לצורך קבלת טופס אכלוס

מכוני בקרה פרטיים, מחליפים בשנים האחרונות את הגופים הממשלתיים בכל הנוגע לפיקוח על בנייה, לצורך קבלת טופסי אכלוס. מהו מכון בקרה מנהל התכנון ומה תהליך העבודה בו? כל התשובות בהמשך!

מכוני בקרה, ציבוריים או פרטיים, הם גופים שהוקמו בהחלטת ממשלה, בעקבות דו"ח ועדת החקירה לאסון ורסאי. מסקנותיה של ועדת זיילר, שפורסמו בשנת 2003, פירטו את כשלי ענף התכנון והבנייה בישראל, שהובילו לאותו אירוע טראגי ולאסון גשר המכביה, שאירע לפניו.

הדו"ח הציע הסדרה של המדיניות בענף, שכללה שדרוג של הליך הרישוי, שינויים מבניים וארגוניים וכן הפרטת מערך הבקרה על איכות ובטיחות הבנייה, באמצעות הקמת מכוני בקרה על תכן הבנייה.

בשנת 2006, קיבלה ממשלת ישראל את מסקנות הדו"ח וביצעה רפורמה בתחום הבנייה, שעל פיה מכוני בקרה מורשים יהיו חלק בלתי נפרד מהליך הרישוי והבנייה, במקום מנגנוני הרישוי הקיימים והמלצתם תהיה תנאי הכרחי לקבלת תעודת גמר בנייה.

יתרונות המהלך הם הקלת העומס על ועדות התכנון והבנייה, לצד הקלה על יזמים וקבלני בניין הזקוקים להיתרי בנייה וטופסי אכלוס, שבמקום לעבוד מול שלל רשויות, יכולים לעבוד רק מול אנשי מכון הבקרה.

מהו מכון בקרה מנהל התכנון?

מכוני הבקרה מקדמים כיום את היעילות והאיכות של הליכי הבנייה, כשהם מחליפים גופים כמו  ועדות תכנון ובנייה, רשויות מקומיות, חברת החשמל, רשות הכבאות ולעתים גם פיקוד העורף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, האמונים על מתן ההיתרים.

מכוני הבקרה פועלים ברישיון משרד הפנים, לקיים הליכי בקרת תכן וביצוע בענף הבנייה, כולל ביקורים באתרי בנייה ובחינת תוכניות בנייה, לצד בקרה על בטיחות ויציבות המבנה.

מומחי המכון עורכים בקרת תכן ובקרת ביצוע למבנים ולתשתיות, כדי לוודא שהם עומדים בדרישות התכנון והבנייה, הם רשאים לאשר את עמידות המבנה, להפיק היתרי בנייה ועם השלמתה, להפיק את טופס 4, ההכרחי לחיבור לתשתיות חשמל ומים ולאכלוס המבנה.

מכון בקרה מנהל התכנון: תהליך העבודה

תהליך העבודה של מכון בקרה נפתח במינוי בקר ראשי שינהל את התיק, יהיה אחראי לכל ענייני הטפסים והמסמכים הדרושים לקבלת היתרי בנייה, תעודות גמר וכדומה וישמש כגורם המרכזי, בקשר עם מגיש הבקשה.

למעשה, התקשורת בין הקבלן לבין הגופים השונים, עוברת דרך מכון הבקרה. המכון הוא מי שממליץ על הענקת היתר בנייה ובהמשך תעודת גמר בנייה לקבלן.

שני הליכי הבקרה הנדרשים לרישוי מבנה הם בדיקה של רשות הרישוי את התאמת הבקשה למידע המרחבי שנמסר ולתוכניות וההנחיות המרחביות ובקרת תכן, בדיקה הנדסית לתחומי תכן שונים והנפקת אישור מכיבוי אש ופיקוד העורף.

בקרת התכן

תהליך בקרת התכן, תלוי ההיבטים הנדסיים שונים. התחומים הנבדקים על ידי מכוני הבקרה, כוללים מגוון תחומי תכן הנדסיים, הקבועים בתקנות התכנון והבנייה משנת 2018, כמו יציבות השלד, בטיחות אש, בטיחות חשמל, הימצאות מרחב מוגן ונגישות למוגבלים. חלק מהתחומים נבדקים באמצעות בקרה תהליכית ואחרים באמצעות בקרה מדגמית.

בנוסף, מוודאת הבדיקה את היעדרם של מפגעים במבנה שעלולים לגרום למעידה או חבלה, את הבידוד התרמי של המבנה ואת איטום החלקים שעל הקרקע או מתחתיה, את תנאי התברואה והאוורור במבנה, את הניקוז למניעת הצפות, היחשפות לחומרים מסוכנים, האקוסטיקה, מקורות לקרינה מסוכנת או הימצאות אסבסט הידוע כמסרטן.

עם תום הבדיקה שביצעו במבנה ולאחר שווידאו שהבנייה תואמת את התוכנית הראשית, עורכים מומחי מכון הבקרה דו"ח ביניים, המפרט את כל הליקויים שנמצאו.

לאחר תיקון הליקויים ובדיקה נוספת, יערכו מומחי המכון דו"ח מסכם ובו המלצה לרשות הרישוי, להעניק ליזם היתר בנייה ובסיומה גם תעודת גמר.

דילוג לתוכן